Connectors

Een groot deel van de reacties op social media komen van een beperkte groep mensen. Bepaal wie online actief is en centraal staat in het sociale netwerk. Zij zijn door hun content herkenbaar en belangrijk voor andere consumenten. Wie dit zijn kan per onderwerp verschillen, binnen online brand communities gaat het vaak om fans of volgers. Bouw een relatie op met deze personen, zij kunnen als ambassadeur dienen om een grotere groep te bereiken. Dit is mogelijk door hen ruimte te geven om content te plaatsen op bijv. de fanpage en het amuserend te maken om zelf content te creëren. Waardeer vervolgens deze input door een bericht te liken of te delen en daarmee de betrokkenheid met het merk te vergroten.

Open deur?

Vind je bovenstaande learning een open deur? Beantwoord dan onderstaande vragen:

  • Ken je daadwerkelijk de opinieleiders op jouw thema’s? Heb je hun naam, accountinformatie en ken je hun interesses en/of kritiek?
  • Heb je bijvoorbeeld een sociale netwerkanalyse uitgevoerd om die belangrijke rollen te herkennen?
  • Weet je wie de spil is/zijn van het sentiment of de activiteit op jouw pagina? Wie zijn de aanjagers?
  • Heb je een strategie om deze mensen in je communicatie of content te betrekken? Met andere woorden, ben je bewust met deze groep bezig?
  • Hoe stimuleer je ze?

Comments are closed