Studie 1: Volgens Nederland Campagne

Twitter | Facebook | WebsiteCommunity | Observaties |Dowload het paper

November 2012

Opzet en aanpak

Tijdens de Conventie van Achlum (mei 2011) is Achmea het gesprek met de samenleving aangegaan over maatschappelijke vraagstukken. Op de website Volgensnederland.nl brengt Achmea de belangrijkste ontwikkelingen binnen vijf thema’s in kaart: gezondheid, werk, mobiliteit, pensioen en veiligheid. Deskundigen bieden mogelijke oplossingen en Nederlanders kunnen hun stem laten horen. Het doel van dit onderzoek is om antwoord te geven op de volgende vraag: hoe de website en social media kanalen van Volgens Nederland worden ingezet en welke interactie dit oplevert.
Hiervoor zijn de website volgensnederland.nl, de Facebook fanpage van Achmea en het Twitter account van Volgens Nederland geobserveerd op activiteit vanuit Achmea en interactie van bezoekers, fans en volgers.

Resultaat

De interactie op de website Volgensnederland.nl is nog erg beperkt. Een aantal berichten wordt door bezoekers gedeeld, maar dit blijft beperkt tot tientallen. Het aantal reacties en discussies op de website ligt nog lager. Op de website wordt verwezen naar het Twitter account, maar niet naar de Facebook fanpage van Achmea waar de stellingen van dezelfde berichten op geplaatst worden. Op de Facebook fanpage van Achmea leiden deze stellingen tot veel meer reacties van de fans (likes, comments en discussies). Daarnaast is in de maand oktober-november 2012 het aantal fans verdubbeld van bijna 6.000 naar ruim 12.000. Het aantal volgers op het Twitter account van Volgens Nederland is laag (ruim 200 vanaf september 2012). De tweets roepen niet op tot actie, er wordt vooral een stelling gegeven en verwezen naar de website.

Aanbevelingen

  • Kies de juiste plaats voor interactie: op Facebook zijn mensen al actief met het delen van informatie.
  • Crossmediaal: Zorg voor een goede onderlinge verwijzing tussen de verschillende sociale media kanalen.
  • Blijf actief: Activiteit leidt tot meer volgers, plaats daarom continu nieuwe content om fans te (blijven) trekken en zorg voor activerende tweets.

Comments are closed