Studie 2: Centraal Beheer Achmea op Facebook

| Facebook | Community | ObservatiesNetwerkanalyse |
Dowload het paper

November 2012

Opzet en aanpak

De Facebook fanpage van Centraal Beheer Achmea is in november 2010 opgericht. Uit de beschrijving van de pagina blijkt dat Centraal Beheer Achmea vooral de fun-kant wil laten zien. Met dit onderzoek wordt in kaart gebracht welke activiteit en interactie plaatsvindt op de Facebook fanpage van Centraal Beheer Achmea. Op de fanpage is hiervoor onderzocht wat de kenmerken van de fans zijn, hoe de fanpage zich ontwikkeld van medio september tot medio oktober 2012 en er is een netwerkanalyse van de pagina gemaakt op basis van de berichten en reacties van augustus en september 20120.

Resultaat

De berichten op de fanpage passen bij de funkant die Centraal Beheer Achmea wil laten zien: deze gaan vooral over reclamespotjes of winacties. Dit heeft geleid tot een stijging van het aantal fans tot bijna 5000 (medio november 2012). Na medio oktober 2012 heeft Centraal Beheer Achmea niet meer gepost, waardoor fans zijn weggegaan. Vooral mensen in de leeftijdsgroep 25-34 jaar worden bereikt en wat meer vrouwen dan mannen. De reacties op de fanpage blijken afhankelijk te zijn van het soort berichten, mannen reageren bijvoorbeeld op het onderwerp auto en vrouwen op trailers van commercials. De content is dus niet voor iedereen altijd even interessant. De meerderheid van de bezoekers reageert slechts één keer op een bericht, maar heeft geen engagement met andere content. De berichten leiden niet tot interactie tussen fans, waardoor verbindingen tussen verschillende groepen wegblijven. Centraal Beheer Achmea is hierdoor binnen het netwerk de enige verbindende partij tussen de verschillende bezoekers. Er is daardoor geen sprake van een echte community van fans.

Aanbevelingen

  • Be fun: de funkant van het merk Centraal Beheer Achmea blijkt een succesfactor, dit zal bij het ontwikkelen van nieuwe content centraal moeten blijven staan.
  • Blijf actief: Activiteit leidt tot meer fans, plaats daarom continu nieuwe content om fans te (blijven) trekken.
  • Voor ieder wat wils: plaats content waarbij rekening wordt gehouden met de interesses van verschillende groepen bezoekers.

Comments are closed